یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب می‌تواند تفاوت قابل توجهی در روتین مراقبت از پوست روزانه شما ایجاد کند. ضد آفتاب رنگی و ضد آفتاب بی رنگ (معمولی) هر دو محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می‌دهند، اما ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

image-20240914204155-1.jpeg

ممکن است بپرسید: «ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ؟» در این مقاله از «همشهری آنلاین» تفاوت بین کرم‌های ضد آفتاب رنگی و بدون رنگ را بررسی می‌کنیم تا به شما کمک در گرفتن تصمیم درست کمک کنیم.

آیا ضد آفتاب رنگی با بی رنگ متفاوت است؟

تمام کرم‌های ضد آفتاب اعم از رنگی یا بی رنگ از پوست شما در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. این محصولات به دو صورت از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند. اول اینکه آنها با مسدود کننده‌های شیمیایی مانند آووبنزون تولید می‌شوند که اشعه‌های خورشید را مانند یک اسفنج جذب می‌کنند. دوم اینکه از مسدود کننده‌های فیزیکی مانند اکسید روی که مانند یک سپر عمل می‌کنند، فرموله می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل کرم های ضد آفتاب

ضد آفتاب رنگی استفاده کنیم یا بی رنگ؟

ضد آفتاب‌های هیبریدی شامل ترکیبی از هر دوی مسدود کننده‌های شیمیایی و فیزیکی هستند. هر دو نوع به محافظت از پوست شما در برابر سرطان پوست و علائم پیری مانند چین و چروک، شلی پوست و لکه‌های تیره کمک می‌کنند. در اینکه ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ، باید بگوییم ضد آفتاب رنگی همه فواید سلامت را برای پوست به اضافه دو ویژگی دیگر ارائه می‌دهد. این محصول می‌تواند سایر اشکال نور مرئی را مسدود کند. ضد آفتاب‌های رنگی در خود رنگدانه‌هایی به نام اکسید آهن دارند که دو عملکرد عمده زیر را انجام می‌دهد:

  1. رنگدانه‌های قرمز، سیاه و زرد در مقادیر مختلف ترکیب می‌شوند تا با رنگ پوست شما مطابقت پیدا کنند. این عملکرد جنبه زیبایی دارد.
  2. این رنگدانه‌ها می‌توانند نور مرئی را از گوشی‌های هوشمند، مانیتورها و سایر تجهیزات LED منعکس کنند. این عملکرد جنبی سلامتی دارد.

ویژگی‌های ضد آفتاب بی رنگ

کرم ضد آفتاب بی رنگ بدون تغییر نه چندان زیاد در ظاهر پوست، محافظت در برابر آفتاب را فراهم می‌کند. با این حال، کمی سفیدی از خود به جای می‌گذارد. این ضد آفتاب‌ها در فرمولاسیون‌های مختلفی از جمله لوسیون، ژل، اسپری و استیک تولید می‌شوند. با این حال، کرم ضد آفتاب بدون رنگ در بیشتر موارد محافظت کمتری نسبت به ضد آفتاب رنگی ایجاد می‌کند، مگر اینکه دارای فرمول مبتنی بر مواد معدنی باشد. از ویژگی‌های این کرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای تمام رنگ‌های پوستی به فروش می‌رسد.
  • در فرمولاسیون‌های متناسب با انواع پوست و ترجیحات مختلف تولید می‌شود.
  • شفاف و بدون چربی است، اما شاید به مقداری کمی سفیدی به جا بگذارند.
  • در فروشگاه‌های مختلف و در انواع SPF موجود است.

ضد آفتاب رنگی استفاده کنیم یا بی رنگ؟

ویژگی‌های ضد آفتاب رنگی

در بررسی اینکه ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ، اکنون به سراغ ضد آفتاب رنگی می‌رویم. این کرم حاوی ترکیبی از رنگدانه‌های اضافی است تا با رنگ پوست شما تطابق پیدا کند. به همین دلیل، ضد آفتاب رنگی در رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. همچنین مواد معدنی رایج مورد استفاده در این نوع ضد آفتاب‌ها شامل اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است. اکسیدهای آهن در مسدود کردن نور آبی و هر دو نوع اشعه UV (A و B) موثر هستند. از طرفی، کرم ضد آفتاب رنگی از ایجاد رنگ سفیدی که برخی از کرم‌های ضد آفتاب معدنی از خود به جای می‌گذارند، جلوگیری می‌کند. از ویژگی‌های این کرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به پوشاندن قرمزی، تغییر رنگ و لکه‌های جزئی کمک می‌کند.
  • ظاهری طبیعی را ارائه می‌دهد و اغلب نیاز به زیرسازی اضافی را از بین می‌برد.
  • محافظت بیشتری را در برابر نور آبی دستگاه‌های دیجیتال ارائه می‌دهد.
  • در رنگ‌های مختلف و مطابق با رنگ پوست افراد به فروش می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اگر ضد آفتاب بزنیم کمبود ویتامین D می‌گیریم؟ ؛ بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب | ۵ باور اشتباه درباره ضد آفتاب

تفاوت‌های ضد آفتاب رنگی با بی رنگ

ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ؟ باید بگوییم که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و هیچ کدام بهتر از دیگری نیست. کرم ضد آفتاب بدون رنگ از پوست شما در برابر نور خورشید محافظت می‌کند؛ اما دو عملکرد اصلی کرم ضد آفتاب رنگی را ارائه نمی‌دهد. اولی این است که ضد آفتاب رنگی از پوست شما در برابر نور مرئی نیز محافظت می‌کند. نور مرئی حاصل از دستگاه‌ها با نور LCD می‌تواند عمیق‌تر از نور UV به پوست شما نفوذ کند. پس کرم ضد آفتاب بی رنگ نمی‌تواند این ویژگی را ارائه دهد.

دوم اینکه مطالعات نشان می‌دهند ضد آفتاب رنگی می‌تواند جلوی قرمزی پوست در افراد با پوست روشن را بگیرد. همچنین از تغییرات رنگدانه‌ای مانند ملاسما و هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب در افرادی که پوست غنی‌تر از ملانین دارند، جلوگیری می‌کند؛ بنابراین، کرم ضد آفتاب رنگی می‌تواند سد دفاعی بیشتری را ارائه دهد. در نهایت، ضد آفتاب رنگی می‌تواند با رنگ پوست شما تطابق پیدا کند. به این معنی که اگر پوست برنزه دارید، این کرم هیچگونه تغییری در رنگ پوست شما ایجاد نمی‌کند و باعث سفید شدن پوست نمی‌شود.

ضد آفتاب رنگی استفاده کنیم یا بی رنگ؟

از چه ضد آفتابی استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید بدانید ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ، باید نیازهای خود را بررسی کنید.

اگر شرایط زیر را دارید، کرم ضد آفتاب رنگی برای شما مناسب است:

  • شما می‌خواهید محافظت بیشتری از پوست خود داشته باشید.
  • شما محصولی را ترجیح می‌دهید که با رنگ پوست شما یکی شود.
  • شما می‌خواهید از کرم ضد آفتاب برای زیرسازی در زمان آرایش استفاده کنید.
  • شما نگران قرار گرفتن در معرض نور آبی نمایشگرها هستید.

اگر شرایط زیر را دارید، کرم ضد آفتاب بی رنگی برای شما مناسب است:

  • شما یک محصول بدون رنگ را ترجیح می‌دهید.
  • شما می‌خواهید از کرم ضد آفتاب فقط برای مزایا پوستی استفاده کنید.
  • شما یک فرمول ضد آفتاب خاصی دارید که دوستش دارید.
  • شما به یک کرم ضد آفتاب مناسب برای تمام قسمت‌های بدن خود می‌خواهید.

بیشتر بخوانید: یک ضد آفتاب خوب را با این مشخصات انتخاب کنید

کلام آخر

اکنون بهتر می‌توانید در مورد اینکه ضد آفتاب رنگی بهتر است یا بی رنگ، تصمیم بگیرید. هر دو ضد آفتاب محافظت عالی را در برابر آفتاب ارائه می‌دهند، اما انتخاب بین آنها به ترجیحات شخصی و نیازهای مراقبت از پوست شما بستگی دارد. ضد آفتاب‌های رنگی برای کسانی که به دنبال مزایای آرایشی بیشتر و محافظت از نور آبی هستند ایده آل هستند، در حالی که ضد آفتاب‌های بدون رنگ برای استفاده روزانه عالی خواهند بود.

کد خبر 881371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مد و زيبایی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha